Voeding
Onderdak
Basisonderwijs
Vakonderwijs
Zelfredzaamheid
Projectomschrijving
Problematiek
Doofheid komt relatief gezien veel voor in Zimbabwe vanwege de slechte gezondheidszorg. Van dove kinderen wordt in Zimbabwe vaak gedacht dat zij ook verstandelijk gehandicapt zijn, omdat ze nauwelijks communiceren. Veel dove kinderen gaan daarom niet naar school, communiceren met hun familie met een beperkt aantal gebaren en leren niet lezen of schrijven.
De dovenschool trekt naar de gemeenschappen en vraagt ouders om hun dove kinderen naar de dovenschool te sturen. Het onderwijs op deze school begint normaalgesproken met een tweejarige pre-school. De leerlingen leren dan vooral hoe ze kunnen communiceren met spraak en gebarentaal. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van audio-training. De jaren daarna krijgen de kinderen christelijk basisonderwijs. Hoewel zo’n 25% van de Zimbabwanen christelijk is, is dit vaak de enige keer dat de kinderen in aanraking komen met het gereformeerde gedachtegoed. Tegelijk leren ze een vak. Dit kan bijvoorbeeld metaalbewerking, computertraining of naaien zijn. Op die manier probeert de school de kinderen voor te bereiden op de toekomst. Verreweg de meeste leerlingen wonen in internaten bij de school. De school zorgt dus behalve voor onderwijs ook voor verdere verzorging van de kinderen. Omdat de leerlingen meestal uit een sociaal en economisch zwak milieu komen, is het betalen van het schoolgeld voor hen moeilijk, zo niet onmogelijk.
Sponsoring
De overheid en de kerk dragen bij aan deze school, maar deze bijdragen variëren sterk en zijn afhankelijk van de actuele economische situatie. Om dit onderwijs toch mogelijk te maken steunt Bijzondere Noden deze school sinds 2004.
Uitwisseling
Voor dove leerlingen zijn afgestudeerd is het door hun handicap vaak lastig om aan een baan komen en te integreren in de maatschappij. Bij een ander dovenzorgproject dat Bijzondere Noden steunt – Effata in Nigeria – is hier meer aandacht voor. Op de scholen van Effata wordt inclusief onderwijs gegeven: dove en horende leerlingen zitten hier in dezelfde klas. Dit zorgt voor betere integratie van mensen met een beperking in de samenleving. Daarom is vorig jaar een aantal medewerkers van de dovenschool in Zimbabwe naar Effata in Nigeria gereisd. Hier hebben ze veel kennis opgedaan over deze vorm van onderwijs en inmiddels zijn ze ook in Zimbabwe enthousiast aan de slag gegaan met inclusief onderwijs.
Dove leerlingen komen nu tijdens hun schooltijd al meer in contact met horenden. Ook na de schoolopleiding wordt er begeleiding geboden zodat de dove leerlingen bijvoorbeeld een eigen bedrijfje kunnen beginnen.
Doneer nu!
Wilt u bijdragen aan onderwijs voor dove kinderen? Voor 20 euro per maand kan een kind verblijven in het internaat.
Financieel
Frequentie:
- eenmalig
- per maand
- per kwartaal
- per jaar
Als er meer giften binnenkomen dan benodigd, dan gebruiken we dit voor vergelijkbare projecten.
Op bezoek bij Linet
Linet is een meisje van 14 jaar. Ze is een van de leerlingen van de dovenschool. Drie keer per jaar gaat zij een maand naar huis. Samen met haar brengen we een bezoek aan haar thuis. Na een reis van een uur over hobbelige wegen komen we op een kleine maar goed onderhouden compound. Er staan een paar hutjes en er zijn veel sinaasappelbomen die voor schaduw zorgen. De grootouders van Linet wonen er ook. Ze krijgt een snelle begroeting. Opa en oma vinden het lastig om te communiceren met hun kleindochter. Opa heeft vroeger voor de dovenschool gewerkt en kent daarom een aantal gebaren. Andere gebaren leren ze van Linet, als ze thuis is. Toch blijft de communicatie beperkt. Linet geniet er daarom van als ze na haar vakantie weer kan ‘bijpraten’ met haar vriendinnen op de dovenschool.