Bijzondere Noden
Doneer ook!

Blind muziektalent in Zimbabwe

Blind muziektalent in Zimbabwe

Onlangs bracht deputaat P. Hoekman een werkbezoek aan Zimbabwe, waar hij een verrassende ontmoeting heeft met een getalenteerd groepje musici.

M. Hugo School of Blind

Tijdens onze rondleiding over de compound van de blindenschool klinkt er ergens vanuit een lokaal luide Afrikaanse muziek. Komt dit uit een luidspreker? Nee, dat kan niet, want de stroom is uitgevallen. Trommels, sambaballen en marinba’s vormen samen een lied. Nieuwsgierig vraag ik onze begeleiders of we een kijkje mogen nemen. Natuurlijk kan dat. We lopen in de richting waar de muziek vandaan komt, maar plotseling is het weer stil. De deur van het klaslokaal staat open. Het is buiten ook 35 graden, dus wat frisse lucht in het gebouw is niet overbodig.

De docent is verrast door ons bezoek, het was niet aangekondigd. 9 blinde jongens in de leeftijd van 10 tot 15 staren ons aan, maar zien niets. Je ziet aan de uitdrukking op hun gezichten dat dit bezoek hun overvalt en ze voelen zich wat ongemakkelijk. Ik vertel ze in het Engels dat ik muziek hoorde en erg benieuwd ben hoe deze muzikanten kunnen spelen. Willen ze nog wat voor ons spelen? De jongens lachten wat verlegen, maar willen wel! In de lokale taal wordt wat heen en weer gepraat en dan wordt er besloten welk muziekstuk er gespeeld gaat worden. Het stuk heet: Call upon the Lord. Roep de Heere aan! De jongste muzikant begint het stuk met een oproep in het Afrikaans, waarop de rest van de groep antwoord, dit herhaalt zich en hierna vallen de trommels en Marinba’s in. De hele groep is een eenheid en spelen met overgave. De muziek, het rimte, de tonen, de passie waarmee deze blinde kinderen muziek maken, zo intens… het kippenvel loopt ons over de armen.

Heel even komt de vraag in me op of ze nu echt op elkaar ingespeeld zijn of dat ze maar wat voor de vuist weg spelen. Een halve minuut later krijgen we het antwoord. De jongste marimbaspeler geeft plotseling twee eindmaten aan op zijn instrument en precies gelijktijdig stoppen ze. Ik ben verbaasd en diep onder de indruk, wat een samenspel! Geen noot kunnen lezen, elkaar niet kunnen zien, maar zo samen kunnen spelen! Wat mooi dat de school ook dit onderwijs biedt om de kinderen eigenwaarde te geven, hun muzikale talenten te laten ontwikkelen. Geen licht in hun ogen, maar wel met overgave van het Licht kunnen spelen en zingen!

Lees meer informatie over onze steun aan blinden in Zimbabwe op onze projectpagina.

Vergelijkbare verhalen

  • Verhalen

    “Waar zijn de negen?”

    "We doen ons werk niet om er dankbaarheid voor te ontvangen." Frank van der Maas, projectleider bij CBR Effata, deelt zijn ervaringen met ons.

    Lees verder
  • Verhalen

    Het verhaal van Maryam (14) uit Irak

    "Mijn moeder is spoorloos en mijn vader heeft me verstoten." Maryam werd ontvoerd door IS-strijders; lees hier haar indrukwekkende verhaal.

    Lees verder