Bijzondere Noden
Doneer ook!

Bijzondere ontmoeting in Egypte

In Egypte worden we zomaar weer geconfronteerd met de oorlog in Syrië. Op het ETSC, het seminarie van de Egyptische Presbyteriaanse kerk in Caïro, ontmoeten we Saleem, een Syrische student van middelbare leeftijd.

Saleem is ouderling in een presbyteriaanse gemeente in Bloudan, een bergdorpje ongeveer 50 kilometer ten noorden van Damascus. Hij is jurist, maar voelt zich geroepen om predikant te worden. Of hij weer terug gaat naar Syrië als hij afgestudeerd is? Nu wordt hij heftig. Hij gaat harder praten en roept bijna: “Natuurlijk! Het christendom moet blijven in Syrië!”. En meteen daar achteraan zegt hij bijna verslagen: “Maar bijna iedereen gaat weg. Als ik terug kom, zijn er straks nog wel christenen in Syrië overgebleven?”. Een broer van Saleem is predikant in Kamishli, in het noordoosten van Syrië. Omdat andere predikanten weggegaan zijn, bedient hij daar ook gemeenten in Malikiya, en ook in Hasaka, niet ver van de frontlinies van IS. Misschien kan hij daar zelf wat gaan betekenen.

“Als ik terugkom, zijn er dan nog wel christenen in Syrië?”

Deze week kon hij zijn moeder, die diabetespatiënt is, nog spreken. “We zijn veilig hier” zei ze, “maar aan alles is tekort. Geen medicijnen, te weinig eten, geen brandstof”. Zijn thuisgemeente, met een koel klimaat door de ligging in de bergen, moest de doordeweekse bijeenkomsten stoppen doordat er geen verwarming is. De weg van Bloudan naar Damascus, de enige toegangsweg, loopt langs meerdere moslim-enclaves en is erg gevaarlijk. Saleem kan het maar moeilijk accepteren dat kerken, ook in Egypte, moslimvluchtelingen wel helpen, en de christenen in Syrië krijgen niets!

“We hebben een nieuwe Maarten Luther nodig.”

Zijn droom is om het christendom weer tot nieuw leven te wekken. Het christelijk geloof is, mede door de oorlog, uit de harten van mensen verdwenen. Maar het is ook beïnvloed door de islam. De Koran is een gesloten boek, en dat dreigt voor velen ook met de Bijbel te gebeuren. Het christendom wordt volgens hem daarmee een soort islam, met een Bijbel als heilig boek, maar zonder levende betekenis en boodschap. Een godsdienst, wel met erediensten, maar zonder inhoud. “En dat terwijl de Bijbel praktisch is, duidelijk en nieuw voor elke situatie, elke tijd en elke persoon. We hebben een nieuwe Maarten Luther nodig in het Midden-Oosten” zegt Saleem. “Gods Woord is toch het licht der wereld, en als er geen christenen meer zijn in Syrië, wie moet dat dan laten zien?”

Vergelijkbare verhalen

  • Verhalen

    Op reis: de vervolgde kerk in Egypte

    Rokende puinhopen en kogelgaten in de kerkdeur. Over christen zijn in Egypte.

    Lees verder
  • Verhalen

    Onze roeping voor de Vervolgde Kerk

    Hij mocht de Bijbel twee dagen lenen, maar wilde hem niet teruggeven... Lees deel 3 van de artikelenserie Vervolgde kerk in de Saambinder

    Lees verder